سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راهنمای خرید شیشه شیر نوزاد

لوازم تغذیه نوزاد همراه با دیگر لوازم مورد نیاز کودک مانند لوازم خواب نوزاد، لوازم حمل و نقل نوزاد و .. لوازمی هستند که والدین معمولا قبل از تولد نوزاد آنها را تهیه می کنند.  شیشه شیر و پستانک نوزاد از لوازم مهم تغذیه نوزاد هستند که به شیردهی و آرامش نوزاد کمک می کنند. در هنگام تهیه شیشه شیر در بازار با تنوع بسیار بالایی رو به رو می شوید و از این رو اگر شناخت کافی نداشته باشید ممکن است با مشکل مواجه شوید. در این نوشته انواع شیشه شیر نوزاد و کاربردهای آن را برایتان شرح می دهیم.

انواع شیشه شیر نوزاد

شیشه شیرها در جنس های مختلفی از جمله شیشه ای، پلاستیکی، استیل یا فلزی و شیشه شیر ترکیبی (شیشه ای با روکش پلاستیک یا سیلیکون) و .. در بازار وجود دارند.

شیشه شیر پلاستیکی

این شیشه شیرها از جنس پلاستیک یا طلق ساخته می شوند. از نظر کارشناسان بهترین و ایمن ترین جنس پلاستیک بهتر است از پلی‌اتیلن یا پلی‌پروپیلن باشند. شیشه شیرهای ساخته شده از پلی‌کربنات ایمن نیستند و از استفاده از آن باید خودداری شود. نکته مهم دیگری که در خرید شیشه های پلاستیکی باید در نظر بگیرید این است که فاقد مواد مضر شیمیایی و ماده مضر bpa موجود در پلاستیک باشد. از این رو بهتر است این محصول را از برندهای معتبر مانند چیکو، اونت و .. تهیه کنید که تاییدیهای بهداشتی را داشته باشد.

شیشه شیرهای پلاستیکی ورن کمی دارند و سبک هستند.

در مقابل تغییرات حرارتی مقاومت زیادی ندارد و ممکن است باعث تغییر در بافت شیشه شود.

نشکن هستند و در دست گرفتن آن توسط مادر و نوزاد آسان است.

سطح آن در استفاده طولانی مدت خراش بر می دارد و باید زود به زود تعویض شود.

شیشه شیر شیشه ای

این شیشه شیر از نظر سلامت و بهداشت ایمن تر از مدلهای پلاستیکی است. همچنین دارای مقاومت بالاتری نسبت به مدلهای دیگر است و نیاز به تعویض زود به زود ندارند، مگر اینکه شکسته شوند یا لب پر شوند. همچنین در مقابل تغییرات دمایی مقاومت بالایی دارند.

شیشه های شیشه ای یا پیرکس نسبتا سنگین هستند.

قابل استفاده در ماکروویو هستند.

شستشو و استریل کردن آن آسان است.

در دست گرفتن آن توسط نوزادان بزرگ تر کمی مشکل است.

احتمال شکسته شدن و لب پر شدن دارند.

انتقال دمای گرم و سرد به شیشه

شیشه شیر شیشه ای ترکیبی با روکش پلاستیکی

این مدل ها کمی گران تر هستند و احتمل شکستن آن نسبت به مدل شیشه ای کمتر می شود. همچنین دمای سرد و گرم را نیز کمتر به دست کودک منتقل می کند.

شیشه شیر استیل

این مدل از شیشه شیر از جنس فلز و استیل می باشد. این مدل از شیشه شیر مانند فلاسک عایق عمل می کند و دمای مایعات را مدت زمان بیشتری می تواند حفظ کند. شیشه شیر استیل به دلیل گران بودن، زیاد مورد توجه قرار نگرفته است.

دچار شکستگی و خراشیدگی نمی شود.

دارای مقاومت بالا و عمر طولانی تری نسبت به مدلهای دیگر است.

به دلیل شفاف نبودن، محتویات داخل شیشه را نمی توانید مشاهده کنید.

شیشه شیر های ضد نفخ

نوزدان در هنگام تغذیه با شیشه شیر، معمولا به همراه شیر هوا نیز می بلعند و این امر باعث نفخ و کولیک در نوزاد می شود.  شیشه شیرهای ضد نفخ برای این منظور با طرح خاص و ویژه برای جلوگیری از نفخ نوزاد تولید می شوند. شیشه شیر ضد نفخ امروزه انتخاب اکثر والدین برای راحتی و آرامش نوزاد هستند. ای مدل دارای سر شیشه سر کج هستند که مقدار هوای ورودی به دهان نوزاد را کاهش می دهند. همچنین بعضی از مدل ها دارای نی داخل شیشه هستند که هوای داخل شیشه را به جای دهان نوزاد به  انتهای شیشه هدایت می کند و نفخ نوزاد را کاهش می دهند.

شیشه شیر بر اساس سن نوزاد

در هنگام خرید شیشه شیر به سن نوزاد باید توجه کنید. شیشه شیر ها را با ظرفیتهای متنوع برای نوزادان در سنین مختف تولید می شوند. برای نوزدان کمتر از 4 یا 5 ماهگی شیشه شیر با ظرفیت کمتر از 120 میلی لیتر انتخاب کنید. با بزرگتر شدن نوزاد و بعد از 6 ماهگی می توانید شیشه شیر با ظرفیت بالاتر از 120 تا 240 میلی لیتر انتخاب کنید.