سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اشتباهات رایج در نصب صندلی ماشین کودک

 

 

 

بسیاری از والدین از صندلی ماشین کودک در خودرو برای محافظت از کودک استفاده می کنند. از نظر کارشناسان و متخصصان نیز، تا زمانی که کمربند ایمنی خودرو به اندازه کودک نباشد باید از صندلی ماشین برای حفظ امنیت کودک استفاده شود. نصب صحیح و انتخاب صندلی ماشین مناسب با سن بچه و .. از عوامل مهمی هستند که قبل از به کاربردن صندلی باید در نظر داشته باشید. بعضی از اشتباهات در نصب و استفاده از صندلی کودک، می تواند خطرات و آسیبهای جبران ناپذیری را برای کودک ایجاد کند.

سست بودن صندلی ماشین

پس از نصب صندلی ماشین بر روی صندلی خودرو، پایه صندلی را باید با دو دست بگیرید. در این حالت، صندلی نباید بیش از چند سانتیمتر حرکت کند. اگر با فشار، صندلی از جای خودش تکان می خورد، یعنی هنوز سست است و به درستی و محکم نصب نشده است. نشستن کودک بر روی صندلی سست، خطرناک است و در صورت تصادف، کودک به جلو پرت می شود.

محکم نبودن کمربند ایمنی کودک

بعد از بستن کمربند ایمنی برای کودک، فاصله تا دو انگشت دست  مجاز است. اگر بیشتر از این مقدار باشد، یعنی کمربند شل است. اگر کمربند سفت بسته نشود، ممکن است باعث خارج شدن و پرت شدن کودک شود.

نصب زود صندلی رو به جلو

برای نوزدان تا دو سالگی باید صندلی رو به عقب و رو به صندلی خودرو نصب شود. از نظر کاشناسان تا زمانی که قد و وزن کودک به اندازه مناسب با صندلی ماشین نشود بهتر است رو به جلو نصب نشود. زیرا استخوانهای نوزاد، هنوز در حال شکل گیری و سفت شدن هستند و توانایی محافظت از نخاع را ندارند. اما با نصب صندلی رو به عقب و در صورت تصادف، ضربه به ستون فقرات نوزاد که محکم ترین استخوانهای نوزاد است وارد می شود و بزرگی ضربه را تا حد زیادی می گیرد.

نصب صندلی با زاویه 45 درجه

صندلی ماشین کودک را معمولا در زاویه 45 درجه نصب می کنند. صندلی کودکنباید صاف نصب شود و معمولا دارای لول بندی می باشد  و می توانید با توجه به آن، صندلی را در زاویه مناسب نصب کنید.

بستن درست کمربند ایمنی

بندهای کمربند ایمنی را چک کنید. بندهای کمربند باید از روی سینه کودک رد شود. دو گیره باید به اندازه کافی محکم باشند و  از روی شانه های کودک رد شود و بسته شود. اگر بندها در جای مناسب قرار نگیرد، شانه های کودک به راحتی می توانند از زیر بندها بیرون بیاید و کودک به خطر بیفتد.

نصب درست صندلی در حالتهای رو به جلو و رو به عقب

اکثر صندلی ماشین های کودک در دو حالت رو به جلو و رو به عقب قابل نصب هستند. در نصب صندلی در هر دو حالت باید از کمربند ایمنی و نصب صحیح آن اطمینان حاصل کنید. در نصب رو به عقب، از کمربند ایمنی خودرو استفاده می شود و صندلی رو به عقب و در جای خودش قرار می گیرد. به غیر از آن با بستن کمربند ایمنی صندلی ماشین برای کودک، حفاظت کامل انجام می شود.

نصب صندلی رو به جلو نیز باید به وسیه کمربند ایمنی خودرو و یا سیستم ایزوفیکس انجام شود و کمربند ایمنی صندلی ماشین را نیز برای کودک ببندید. اما بعضی از والدین فقط به بستن کمرند داخلی صندلی ماشین اکتفا می کنند و صندلی را به صندلی خودرو محکم نمی کنند. این عمل در نصادفات باعث حرکت صندلی ماشین و پرت شدن کودک می شود.